Țuica,brânza și cârnații românești ar putea ajunge în Brunei,Caraibe și alte țări exotice

Produsele românești ar putea oricând să “rupă gura târgului” pe piețele interne Uniunii Europene dar și să ajungă pe masa sultanului din Brunei sau în meniul restaurantelor din insulele Caraibe. În acest moment piețele din Europa dar și din spațiul extracomunitar urmează să fie abordate printr-o strategie comună de promovare de care beneficiază și românii.

Regulamentele care guvernează noua organizare agricolă comună în domeniul promovării produselor agricole au intrat în vigoare la sfârșitul anului trecut și sunt finanțate cu un buget de aproximativ 200 de milioane de euro până în 2019.

Piețele vizate sunt atât cele reprezentate de țările intracomunitare dar și de pe celelalte continente ,care pot fi accesate încă din anul acesta și sunt grupate în cinci regiuni geografice diferențiate.

Cine sunt potențialii beneficiari ai programului?

Beneficiarii acestei măsuri pot fi:
– organizaţiile profesionale sau interprofesionale reprezentative pentru sectoarele agricole în cauză;
– organizaţiile de producători sau asociaţii ale organizaţiilor de producători;
– organisme din sectorul agroalimentar care au ca obiectiv şi activitate acţiunile de informare şi de promovare pentru produsele agricole şi care au fost însărcinate de statele membre să îndeplinească o misiune de serviciu public în acest sector, definită în mod clar;
– grupurile şi organismele din sectorul agroalimentar care au ca obiectiv şi activitate informarea şi promovarea pentru produsele agricole.

Toate categoriile de beneficiari menţionate trebuie să fie reprezentative pentru sector, inclusiv pentru grupuri, în ceea ce priveşte Denumirea de Origine Protejată (DOP), Indicaţia Geografică Protejată (IGP), Specialităţile Tradiţionale Garantate (STG) şi recunoscute la nivelul statului membru.

Care sunt produsele care pot fi promovate pe bani europeni?

Produsele şi sistemele care pot fi promovate, sunt :
– produsele menţionate în lista cuprinsă în Anexa I la Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene, cu excepţia tutunului, de exemplu: fructe şi legume proaspete şi procesate, miere, lapte şi produse lactate, carne şi produse din carne, ouă de pasăre, vin, peşte, condimente, plante medicinale, cereale, plante vii şi produse de floricultură, uleiuri şi grăsimi, etc. Lista completă poate fi accesată aici.
– bere, ciocolată şi produse derivate, pâine, produse de patiserie, prăjituri, produse de cofetărie, biscuiţi şi alte produse de panificaţie, băuturi produse din extracte de plante, paste făinoase, sare, gume şi răşini naturale, pastă de muştar, porumb dulce, bumbac;
– băuturile spirtoase cu Indicaţie Geografică Protejată;
– sistemele de calitate privind Denumirile de Origine Protejate (DOP), Indicaţiile Geografice Protejate (IGP), Specialităţile Tradiţionale Garantate (STG);
– metoda de producţie ecologică .

În vederea unei informări complete a tuturor părţilor interesate, la nivelul Comisiei Europene s-a iniţiat o zi de informare privind apelul pentru depunerea propunerilor de programe, destinată potenţialilor beneficiari ai programelor de promovare. Evenimentul va avea loc în data de 26 februarie 2016 la Bruxelles, strada Froissart 36-1049, CCAB Building, camera AB-0D.
Persoanele interesate se pot înscrie online, accesând următorul link: https://scic.ec.europa.eu/fmi/ezreg/AGRI-INFODAY2016/start.
Programul complet al evenimentului „Info Day on the Calls for Proposals 2016” poate fi consultat la următoarea adresă: http://www.apia.org.ro/ro/invitatie-info-day-bruxelless-26-februarie-2016.