Rahat de veverița peste Bistrița Medievală

Vă mai amintiți de proiectul Bistrița – Poarta Transilvaniei? Fuse, fuse și se duse pe apa sâmbetei. Rezultatele acestui proiect de promovare a Bistriței Medievale, dar și cheltuielile detaliate (prin cine, unde și cum s-au dus banii) nu o să le aflăm niciodată din gura lui Crețu. Vă spun sigur că din 883.884 de lei (aproape 200 de mii de euro), o bună parte au ajuns prin conturile câtorva prieteni PR-iști și jurnaliști. Și iar vă spun sigur că Bistrița nu a fost promovată eficient pe plan național prin acest proiect. Numărul turiștilor nu a crescut semnificativ( 11 mii în iulie 2015), orașul nu e înscris pe nicio hartă turistică, nu e inclus în nici un traseu turistic important. Oamenii mărunți fac lucruri mărunte, dar cheltuiesc bani publici mulți și netransparent.

S-a râs de Bistrița când Crețu a pus struții pe stradă, asigurându-ne că vechiul burg e strâns legat de pasărea africană ce-și bagă capul în nisip. Bistrițenii au înghițit struțul, și-au făcut poze cu el, l-au mai răsturnat pe alocuri, dar au învățat să conviețuiască.

Se râde acum și de veverițele bugetate de Primăria Bistrița cu 4.600 de euro. Desigur, suma nu-i mare pe cât de ridicolă e situația. În multe parcuri din țară o să găsiți veverițe nebugetate care nu stau în cutii de carton. Numai că acolo edilii nu au avut mintea creață de a se umple de ridicol nominalizând o asemenea cheltuială bugetară. Unii spun că se pot face căsuțe cu bani și mai puțini, iar achiziția de veverițe putea fi evitată dacă domnul primar le ajuta să se înmulțească pe cale naturală (le lua la primărie câteva zile). De exemplu, aș fi vrut din partea domnului Ovidiu Crețu, dacă e atât de riguros în a detalia bugetul, să ne spună și sumele pe care le are pregătite pentru promovare (campanie electorală mascată) în anumite mass-media locale (tovarășe și prietene) până la data de 1 iunie 2016. Poate face același exercițiu de scrupulozitate și cu sumele defalcate pe care anul trecut le-a dat ziarelor (print și on line) și televiziunilor locale. Iar cheltuielile cu media sunt doar unele dintre multele pe care Crețu le efectuează mai puțin transparent ca în cazul veverițelor.

Orașul a primit din partea mediei românești o promovare nemeritată. Nu prin veverițe sau struți e Bistrița un oraș pe care merită să-l vezi. Da, Bistrița e un mic oraș medieval, frumos prin prisma oamenilor și a ceea ce au construit întemeietorii lui, iar noi aveam datoria de a păstra. Ceea ce a făcut Crețu se vede, dar mai bine se vede ceea ce nu a făcut. Primarul, biciclistul, schiorul, regele, Ovidiu, atâta poate, să facă din municipiu un loc neatractiv pentru turiști.

Ca și despre struț, discuția despre veverițe arată cât de mic, neînsemnat și ridicol poate fi un primar al unui vechi burg, cu o istorie peste care se va așeza praful și rahatul de veveriță.

pentru ziarultineretului.ro Călin Gavrilaș